Traženje posla putem društvenih mreža

objavljeno:

 

Pojam vremena možda jeste relativan, ali se čini da ga nije mnogo proteklo od kada je 1991. Britanac Tim Berners – Lee kreirao World Wide Web (WWW) i prvi Internet sajt. 
 
Sa pojavom društvenih mreža, korišćenje Interneta dobija još jednu novu dimenziju. Društvene mreže pružaju veću dostupnost informacija koje vam mogu biti od koristi na različitim nivoima, pa i u sferi zaposlenja. U daljem tekstu ćemo se baviti najpopularnijim društvenim mrežama i načinima na koje ih možete iskoristiti pri traženju posla.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Izvor ilustracije: www.freedigitalphotos.net

 

Linkedin i traženje posla

 
Nema sumnje da ništa nije promenilo svet regrutovanja kao pojava LinkedIn-a.
 
LinkedIn ili „Facebook profesionalaca“ kako smo ga u početku nazivali je odlično mesto za susret i komunikaciju onih koji traže (novi) posao i potencijalnih poslodavaca ili regruterskih kuća. Međutim, od izgleda profila na LinkedIn-u, ali i načina na koji se vrši interakcija između ove dve grupe umnogome zavisi ishod ovog procesa. Izdvojili smo neke od saveta koji bi mogli biti od koristi onima koji ovim putem traže posao.
 
Pre svega, kandidati često zaborave da poboljšaju vidljivost svog LI profila. Vidljivost se odnosi na to koliko lako bi neko mogao kroz pretragu (bilo Linkedin ili Google) da nađe vaš profil. Generalno, preporuka je da se pri kreiranju profila upotrebljavaju reči koje bi vas mogle svrstati u grupu sa ostalim osobama koje imaju isto zanimanje kao i vi, bez obzira na to kako glasi zvaničan naziv vaše pozicije u trenutnoj kompaniji (iako i on treba da se nađe u tekstu vašeg profila). Ovo će onima, koji imaju želju da stupe u kontakt sa profesionalcima kao što ste vi, pružiti mogućnost da vas „vide“ čim unesu određenu ključnu reč u polje za pretraživanje. 
 
U polje „contact info“, potrudite se da unesete svoje privatne mail adrese ili brojeve telefona. U protivnom, dobijaćete manje poslovnih prilika za potencijalnu promenu radnog mesta jer će vam drugi opreznije pristupati.
 
Preporuka kandidatima je da hronološki opišu svoju karijeru gde bi na samom vrhu dela posvećenog iskustvu trebalo da stoji trenutna pozicija i mesto zaposlenja. Kao i u slučaju biografije, i u ovom slučaju treba se više fokusirati na pozicije koje su od važnosti za vaš dalji profesionalni razvoj. Nemojte pretrpavati profil nepotrebnim informacijama. Najbolje je da ukratko, po stavkama, date opis vaših trenutnih dužnosti na trenutnom i prošlim radnim mestima. 
 
Budite iskreni. Jedno je uskratiti informaciju koju smatrate nerelevantnom za vaš dalji razvoj (na primer, neki povremeni posao koji ste obavljali za vreme studija), a sasvim drugo je izmišljati pozicije ili kompanije u kojima ste radili. Ne zaboravite da su na LinkedInu svi na neki način povezani i da je pitanje trenutka kada će neistina zapasti za oko nekom ko vas profesionalno poznaje.
 
Pažljivo birajte fotografiju za svoj profil. Iako će vam neki HR stručnjaci reći da fotografija ne sme da bude od važnosti za vaš posao, fotografija na kojoj ste blago nasmejani ili u radnom okruženju svakako vam može biti samo još jedan plus. Ponekad je i neka zanimljiva fotografija dobrodošla. Pod zanimljivošću mislimo na originalne ideje, ali ne i na fotografije sa žurke ili momačke večeri.
 
Koristite engleski jezik. Ova debata se čini „najbolnijom“ od svih. Bez obzira na aktuelne diskusije koje se tiču srpskog jezika, njegovog bogatstva izraza, lepote i upotrebe u poslovnoj komunikaciji, činjenica je da kandidatu treba da bude u interesu da stupi u kontakt sa što većim brojem ljudi. LinkedIn ne koriste samo ljudi sa ovih podneblja već ljudi širom sveta i iz internacionalnih kompanija koji bi možda želeli baš da stupe u kontakt sa osobom vaših sposobnosti i interesovanja. Zapitajte se da li će u „search tab“ uneti reč „računovođa“ ili „accountant“. Nikome nije u interesu da proces traženja kandidata za neki posao bude duži i komplikovaniji.  
 
Povezujte se sa ljudima. Dobro sročen LI profil vam neće značiti mnogo ukoliko imate svega tri konekcije. Pažljivo targetirajte kompanije sa kojima želite da budete u kontaktu i povežite se sa ključnim licima. 
 
Većina kompanija i HR agencija ima svoju LinkedIn stranicu i svoju LinkedIn grupu. Ukoliko odaberete da se na oglas koji je putem ovog medija objavljen javite na isti taj način, potrudite se da vaša komunikacija bude poslovna. To, naravno, ne znači da treba da nastupite „prestrogo“, već da ispoštujete neke osnove poslovne komunikacije. Potrudite se da ne zvučite neformalno. Srdačni pozdravi i lepe želje za praznike su vrlo lep gest, ali šaljivim komentarima ovde nije mesto jer ne ostavljaju dobar utisak na poslodavca. Takođe, potrudite se da poštujete pravopisna pravila. Slovne ili sitne greške se lako dešavaju, ali upadljive pravopisne greške ostavljaju vrlo negativan utisak. 
 

 

Facebook i traženje posla

 

Većina stručnjaka iz oblasti Ljudskih resursa bi se složila da je profil na Facebook-u apsolutno privatna stvar. Međutim, nije poznato koliko potencijalnih poslodavaca iz znatiželje i radoznalosti odluči da proveri da li njihovi potencijalni (ili trenutno) zaposleni imaju Facebook profil i šta se na njemu nalazi. Ukoliko spadate među one hrabre koji će čvrsto ostati pri stavu da je Facebook lična stvar, verovatno se nećete obazirati na naše savete što se ovog načina komunikacije tiče. Ukoliko ipak spadate u opreznu većinu, bilo bi dobro da na umu imate nekoliko stavki.

Što se tiče vidljivosti Facebook profila i ličnih podataka, ukoliko postoji nešto što želite da ostavite samo za uzak krug ljudi, pažljivo istražite podešavanja Facebook profila.  Postoji i opcija da vaš Facebook profil uopšte ne izlazi u search-u.  
 
Facebook, naravno, nije samo povod za strepnju već medij čije prednosti možete itekako iskoristiti. Većina HR agencija danas ima svoj Facebook profil. HR agencije Facebook koriste kao jedan komunikacijski medij više, ali nije preporuka da se na konkurse objavljene ovim putem javljate na isti taj način. Pročitajte pažljivo oglas i pošaljite biografiju na mail adresu navedenu u okviru oglasa. „Like“-ujte stranice kompanija sa kojima želite da budete u toku, ukoliko ih poseduju. Neke Kompanije Facebook koriste i kao marketinški medij, ali i kao način da dođu do potencijalno zanimljivih biografija. Nekad je dovoljno da u periodu dokolice bacite pogled na Facebook i shvatite da neko od vaših prijatelja poznaje nekog kome je potreban zaposleni baš kao što ste vi. Facebook vam pruža tu priliku da preko poznanika saznate da je u nekoj kompaniji upravo otvorena neka zanimljiva pozicija. Nekad je presudna upravo izloženost informacijama za bilo kakvu promenu u profesionalnom životu. To i dobar utisak na razgovoru. Do razgovora je, međutim, upravo često najteže doći.
 

 

Twitter i traženje posla

 

Ukoliko imate Twitter nalog, verovatno vas na otvaranje profila nije motivisala potreba da nađete posao, ali ukoliko ste ipak u potrazi za poslom, nema razloga da ne iskoristite i njegove mogućnosti.

Ukoliko se odlučite na ovaj korak, onda bi bilo dobro da svoj nalog učinite nešto zanimljivijim za potencijalne poslodavce. Za početak, ne bi bilo loše da u nalog uključite link ka vašoj online biografiji. Time bi na izvestan način bilo ispoštovano pravilo „kratke forme“ za koju je Twitter sinonim, a opet biste učinili dosta za svoju „vidljivost“ u virtuelnom svetu. Ukoliko vam se ovaj potez možda čini previše ekstremnim, možete sebe u par reči predstaviti kao profesionalca u sferi iz koje potičete i postaviti to na svoj Twitter nalog.
 
Twitter pruža sjajnu mogućnost da sjedini upravo one informacije koje vam mogu biti od značaja time što se svi tvitovi koji sadrže određeni hešteg (eng. hashtag) grupišu u jedinstveni pregled. Hešteg #posao vam već na startu moće biti od pomoći. Ovo, naravno, ne znači da ćem vam svaki objavljeni tvit u određenoj grupi biti od koristi, ali broj onih informativnih nadmašuje broj onih sa kojima to nije slučaj.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Twitter nam takođe pruža mogućnost da se povežemo sa ljudima do kojih bismo inače teško došli jer ih ne poznajemo. Ukoliko “zapratite“ kompanije ili ljude čiji vam kontakti mogu biti od pomoći što se tiče zaposlenja ili oni za koje mislite da mogu imati značajne informacije o zaposlenju (na primer, HR agencije), pružiće vam se mogućnost da u svakom trenutku budete na samom izvoru potencijalno značajnih informacija.
 
Ne morate samo tražiti posao preko Twittera. On vam može biti od pomoći i ukoliko želite da se profesionalno usavršavate na trenutnom radnom mestu. Možete postati „follower“ onih pojedinaca ili preduzeća čiji saveti ili tvitovi bi vam pomogli da poboljšate svoju profesionalnu stranu. Jednom kada krenete da koristite Twitter, bićete sve više opčinjeni njegovim opcijama, jer on bez sumnje predstavlja pravo čvorište informacija.
 
 
Trendovi u sferi zapošljavanja zavise od velikog broja faktora. Skorašnja iskustva iz sfere Ljudskih resursa ukazuju na to da je na ovim prostorima trenutno najteže doći do prvog zaposlenja. Ukoliko spadate u grupu onih koji su trenutno zaposleni, a menjali bi svoj posao, onda pored ovih saveta sigurno imate i prednost više koja se ogleda u kontaktima koje ste stekli. Bez obzira na to u koju od ove dve grupe spadate, imajte na umu da je traženje posla jedini posao sa dvadesetčetvoročasovnim radnim vremenom.
 
 
 
Autor: Nađa Mojsić, HR Konsultant